søndag 6. juni 2010

Foreviget


Her forleden mens jeg lette etter noen gamle bilder av meg selv, måtte jeg innse at det står dårlig med dokumentasjon fra den gang da. Det fins fra ett-årsalderen, fra den gang da mor skulle til Canada, noen få fra barneårene, de obligatoriske fra konfirmasjonen, og så nesten ikke noe før studenter-bildet...

Mitt noe sparsomme bildegalleri står i grell kontrast til dagen i dag da all vår gjøren og laden, alle øyeblikk blir knipset og foreviget (e'en i kursiv markerer trykket på e'en - det tok lang tid før jeg skjønte at ordet hadde noe med evigheten å gjøre!)

I dag er det ingen fare - avkommet er ikke før kommet inn i barnehagen før det er årlige fotoseanser, og slik også i barneskolen: klasse for klasse. På Facebook og internett legges det ut bildeserier etter hver fest og hver reise.

Det var annerledes den gangen farmor Dagmar var liten (1900-87). Da ble hun og lillesøster Tora, med kjælenavn Totto, tatt med til fotograf i Fredrikstad. Storesøster overlevde lillesøster - nå er begge døde, men dette gamle avtrykket har nå fått et nytt liv på min stuevegg.










Ingen kommentarer: