søndag 26. februar 2012

Parus major


Kjøttmeisen (Parus major) er en høyst alminnelig fugl.
Men ikke MIN kjøttmeis, ikke den jeg møtte her om dagen.
Den var glinsende sort, hvit og gul. Mye gult.

Jeg er ingen stor fuglekjenner, så for meg kan de vanligste fuglene fremstå som sjeldne og eksotiske, når jeg SER dem. Og det er jo det mange av dem nettopp er: sjeldent eksotiske og ualminnelig velskapte. Hver og en, som seg selv.

Min kjøttmeis sang insisterende vakkert og satt på furukvist rett over hodet på meg. Helt synlig og ubeskjedent kvitrende.

Fortryllet og fortrollet som jeg var en stund, hoppet tankene mine til Gardermoens store ventehaller, hvor vi kan la oss overrisle i spennende lyddusjer.

Etter å ha blitt nybadet av den fyrige kjøttmeisen (det var en hann, tror jeg)
var og er det helt naturlig å se frem til våren.
Den som kommer nå.

Ingen kommentarer: