onsdag 15. februar 2012

En gran i skogen

Apropos smågraner på vandring. Gamle damer får stadig assosiasjoner.
- "Poesi og Prosa" på gymnaset, eller var det realskolen, eller folkeskolen kanskje... Ikke barnehage, for det var det ikke i Haugsbygd på Ringerike der jeg var liten.

Nils Collet Vogt, fra 1887; lenge siden, og ikke noe jeg ønsker meg å bli, men likevel:


Var jeg blott en gran i skogen

Det er alt blit sent paa høsten.
Luften dirrer ikke mer.
Isblaa staar den nu og ser
paa de søileslanke birke,
der lik gule altarblus
lyser op i skogens kirke.

Naar saa vinterstormen kommer
- hele skogen farer sammen,
og de gule altarlys
slukkes ut ved første gys,
blade fyker om som gnister,
luften blekner, sneen falder, -
er det kun de høie graner,
der lik store, sorte faner
suser gjennem skogens haller.

Og da driver jeg i skogen,
og jeg hører vinden sukke,
slite i de gamle toppe,
tute om det svarte fjeld,
som staar like steilt deroppe.
Og jeg tænker med mig selv:
Du er intet skillingslys,
som det første gufs skal slukke!

Var jeg blot en gran i skogen,
som, naar vinterstormen kommer
- luften blekner, sneen falder -
suser gjennem skogens haller
lik en vidt utslagen fane,
til det grønnes næste sommer!




Ingen kommentarer: