søndag 26. februar 2012

Om prinsesser og sånt

Estelle, Silvia, Ewa, Mary - "dotter av kronprinsessan Victoria af Sverige"

Jeg har tatt navnevalget til etterretning, og har ingenting imot det første navnet av de fire. Flott og prinsesseaktig. Jeg kjenner faktisk en liten frøken som heter det samme, men med a til slutt. Hun elsker prinsesser og tegner prinsesser. Hvorfor tegner småjentene hele tiden damer med side kjoler og krone på hodet? Er de født sånn, eller blitt sånn? Ganske mye blitt, tror jeg. I alle fall; hun skal få vite det. Kanskje blir hun glad, da - vil kjenne smaken av lykkelig...


Jeg holder på og leser om en annen svensk royal dame for tiden: Drottning Kristina 1626 - 1689. Hun var prinsesse til hun var seks år - derfra ble hun dronning(!) Faren Gustaf Adolf, døde i et slag. Da måtte hun trå til. Og hun styrte opphøyet, intenst og med stort alvor. - Damen er historisk kontroversiell, og spennende å lese om. Til historien hører at hun abdiserte i 1654, flyttet ut av Sverige og konverterte til katolisismen. Det siste blant annet for å oppnå større eksistensiell frihet...

Selv om den androgyne og maktsøkende Kristina på 1600-tallet hadde mye rart for seg, synes jeg navnet også vil kunne matche et svensk dronningemne av i dag.


Men navn skjemmer ingen - og kanskje svenskenes nyfødte prinsesse Estelle vil fylle en rolle bortenfor merkevarene og jetsetet.




.

Ingen kommentarer: