fredag 19. mars 2010

Et rom på Lanzarote


Lykken kan være å ha et eget rom. Enda kulere blir det når kalenderen sier februar og det er palmer jeg får øye på hver gang jeg titter ut.

Wirgina Woolf var inne på hva det betyr å ha "a room of her own". Et ferierom blir ikke på samme måte et tenke- og skriverom, men takk og pris hvor godt der er å komme inn til seg selv av og til. Alt det fremmede utenfor - for min del "Casas Heddy", hvor jeg bodde, og ikke minst byen Puerto del Carmen samt hele Lanzarote. Inne i mitt eget rom fikk alle inntrykk lov til å falle på plass.

Rommet var en del av et tilpasset Lanzarote-hus. En trapp opp, terrassen og mitt private domene. Jeg fikk assosiasjoner til Afrika, til Torbjørn Egner og de uskyldige 1950-årene.
Men stilen er umiskjennelig Lanzarote og CesarManriques. Jeg ble daglig litt glad når jeg trappet meg opp. Trappegåing er ingen selvfølge på et sted som dette, der rullestoler og gåstoler hører til.













Ingen kommentarer: