mandag 16. mars 2009

Apropos fugler m.m.

Apropos mitt forrige innlegg om fugler...

Det er to bøker jeg har lyst til å anbefale. Ikke ornitologiske oppslagsverk noen av dem.
Den ene er Fåglar i förorten - med Finnskogen och södra Indien av Joar Tiberg, Heidruns förlag (2007). Poetisk og annerledes.

Den andre gikk jeg og fant fram fra bokhylla i dag "The Story of San Michele" om livet til Axel Munthe (1857-1949) av ham selv. Lege, psykiater, forfatter - livlege til den svenske dronning Victoria, som også bodde lange perioder på Capri, der Munthe skapte sitt San Michele - høyt og luftig, tuftet på reminisenser fra keiser Tiberius' tid. Munthe var en sann dyrevenn og fugleelsker, og han finansierte reservater for flyttfugler både i Sverige og på Capri. - Jeg senser blått Middelhav, pergolar med grønt løvverk og flerstemt fuglesang. Og mye annet. Fra 1929.

Hadde jeg vært et ordentlig barn av min tid, skulle jeg nå hatt linker til både det ene og andre. Men egentlig er jeg ikke så glad i dette med linker. Litt motstand skal det være. Vil man vite mer, er det ok å måtte anstrenge seg noe for å komme dit.

Ingen kommentarer: