onsdag 21. januar 2015

Profilbilde

"Ein koka'kje mange mål på haudet".

Et såkalt pent fjes er ikke mye å lene seg på.

Det første utsagnet hørte jeg ofte brukt av en venninne i Ålesund.

På Møre kokte de av og til torskehoder, en delikatesse for noen, men ikke mye mat per stykk.  - Vakrest i landet? Neppe. Men noe for seg selv, en lekkerbisken fra havet.

Det var mitt siste profilbilde på Facebook som førte meg tilbake til Nordvestlandet og torskehaudet. - Jeg var blitt litt nysgjerrig på Twitter og begynte med en forsiktig innlogging. Og da, like før himmelens porter skulle åpne seg, kom det et spørsmål om profilbilde. Jeg som ikke har spesielt godt utviklet nettvett, hostet opp et hyggelig bilde fra sommeren i fjor. Etter en del om og men la jeg det inn på FB først, men har ennå ikke klart å trylle det inn på Twitter...

Et nytt profilbilde avstedkommer en helt spesiell oppmerksomhet i nettsamfunnet. FB er rausheten selv, det popper opp likes og kommentarer - fine, flotte du - alt ettersom. Koselig og bitte lite flaut.

Da er det godt å ha en venninne i Ålesund, som har sendt med meg replikker som holder seg den dag i dag - et langt kvinneliv seinere.





Ingen kommentarer: