mandag 5. april 2010

Branding...




Hver vår må vi til blåveislandet - Bygdøy i Oslo. Et rom i naturen der merkevarer bygges.
Guds egen branding.
Jeg må si man har vært heldig med presentasjonen. Ikke før har solen og lyset fjernet den hvite snøinnpakningen, så står de blå skjønnhetene ferdig til å folde seg ut. Branding som på BI - hvordan trylle frem særpreget til en vare.
Wildenvey hjalp Gud litt da han skrev "Blåveispiken". Ønskekonsert ut og ønskekonsert inn. Prøysen var innom helt andre blåveiser da han truet godmodig til full musikk: "Kjøp en fiol (ellers får du en blåveis)".
Naturen og livet gir oss mange blåveiser, men ikke av typen "Hepatica nobilis" - den er nemlig fredet. Og det er der brandingen gir flott uttelling. Helt gratis får vi beundre et genialt produkt så lenge vi vil. Særpreget viser seg blant annet i fargene fiolblått, klarblått, kongeblått, blekblått, lys fiolett, rødlilla, hvitt (!).
En blåveis er ikke en blåveis er en blåveis - den overasker hver gang den viser seg frem.
Fargevariasjonen beror på jordsmonnet, hvor surt det er. Slik det også er med alle hortensiaene i Bretagne. som spiller over mange fargetoner. Det gjør dem svært spesielle.

Blåveisen folder seg ut lavt nede i skogbunnen. Genialt og overraskende.
"Less is more" gjør seg godt også der.


Ingen kommentarer: