mandag 16. januar 2012

Vareopptelling


Godt nytt år, hele verden! Seint ute? Ja, jeg vet det. Men det er ikke så greit heller - når man i jule- og nyttårshelga var litt der og litt her. Med orkanen Dagmar på nordvestlandet og Noro-viruset både der og både her. Jeg skal ikke gå nærmere inn på hva et Noro-virus kan avstedkomme. Det er litt for intimt og ganske uestetisk.

Nei, jeg tenker mer på all juleposten som kom til meg. Heldige menneske! - Hvert nyttår er det like rart å bunte alt sammen for å la det hvile i fred. Egentlig burde jeg fulgt opp flere av kortene og brevene. En skriftelig kontakt på den måten er verdifull og ganske sjelden etter hvert. Og mange av brevene avslører dramatiske vendinger i livshistoriene. Personlige fortellinger, som blir farget av både gledelige hendelser og vonde ting. Alt kan skje, hele tiden. Alt kan bli snudd på hodet. Hverdagen blir aldri lik seg selv mer.

Det nye året er inne i sin tredje uke og gammeldagse brev må vike for mye annet. Bøker kanskje. Og da mener jeg antifacebook-bøker - med stive permer eller av typen "paper back". Der kan jeg ikke skilte med så mange i år; bare en ny blant julegavene: Øya av Victoria Hislop. Dramatisk handling med leprabasillen og spedalskhet som en skjebnefaktor. Den lille øya Spinalónga utenfor Kreta var et fengsel og et fristed for de rammede. Kjærlighet; gode og slemme mennesker. Ansvarlige og tøylesløse. Forfatteren Victoria Hislop gjorde et scoop med denne sin første roman. Hun har visst prøvd seg med flere, men er i ettertid blitt kritisert for å ligge for tett opp til dette første og særs velykkede plottet.

Ja, lesing kan være en hyggelig og utviklende hobby. En flukt og en tilkobling. Som krever tid og konsentrasjon av leseren. Da var det ganske spesielt med den unge mannen i Volda, som slukte 2000 bøker på ett år! - Ingen nevnte Guiness-rekord, men vanvittig, var det første jeg tenkte. Han fortalte at han virkelig fikk opp turboen da han koblet høyre hjernehalvdel inn og zoomet inn sidene fra alle kanter. Fem og en halv bok i snitt hver dag i et år...

- Lesehest. - Lesemonster, sier jeg. Mer moderne er ordet også. Det vipper litt over på det perverse, mer lesebesatt enn lysten, for å si det sånn.

I den hjemlige sfære er mye ryddet bort og mye funnet fram igjen. Jeg har fått ganske god oversikt over smått og stort. - Og menneskene i min fortelling er antakelig ikke så mye annerledes enn for en to, tre uker siden.

Men livet lever oss videre. - Det blir spennende å se.

2 kommentarer:

Inger sa...

Kjære Kristin,

Nå har jeg lest meg gjennom dine bloggerår etter at Anne Kristin la ut linken på sin Facebookside.

Jeg har tatt meg god tid, latt tankene spinne og spekulere både på dette og hint underveis. Du inspirerer nemlig til det med dine korte og underfundige innlegg. Når jeg nå har kommet til siste post, jeg begynte på begynnelsen, sitter jeg med samme følelse som når jeg har lest ei god bok: Jeg håper det finnes en oppfølger! Og det regner jeg med det gjør her, i rykk og napp fremover vil du sikkert legge inn disse herlige postene som jeg kan kose meg med og smile for meg selv.

Du er Kristin som jeg en gang kjente, og helt sikkert mye, mye mer som har kommet til i årene som har gått siden. Jeg har garantert blitt en annen siden den gang da, men en del av "unge meg" har jeg fortsatt rom for. I denne avdelingen hadde og har du en stor plass, og jeg gleder meg over å kunne få del i din visdom om alt og ingenting, men mest av alt livsvisdommen din, igjen.

På riktig internettvis sender jeg en virtuell klem rett fra et <3 som akkurat nå føler seg :-)

Nemorosa sa...

Kjære Inger!
Hyggelig at du finner glede i å lese bloggen min. Den er litt "off and on", og naturlig nok av ulik kvalitet og intensitet. - Jeg skriver vel for å ha noe å bryne meg på av og til. Er 68 år nå og ute av jobb for lengst - MS'en er tydeligere, men jeg er ikke helt der...
Fra mitt tidligere bekjentskap med deg har jeg en liten håndskrevet lapp; jeg fylte 39 år, du skriver på rim at jeg "får blomster rett ifra hagen" at det er tanken som teller, og at en kinesisk skikk sier at beløpet ikke skal overskride 10 kroner, det skulle bringe lykke til meg og alle rundt meg! - Ja, ja; det har vel gått sånn ymse, men lappen har jeg hatt med meg hele tiden.

Alt godt til deg fra meg.