onsdag 12. september 2012

Tangerud og Haagensen


Først vil jeg nevne Odd Tangerud, norsklæreren min på gymnaset for 50 år siden. Som jeg så igjen på et fotografi  under "russefeiringen"  her forleden - jeg stusset; var han så kjekk... Merkelig at jeg ikke husket det. Ungjentetid og all ting. Forholdet til den læreren stakk visst litt dypere enn som så, jeg følte kan hende at han ga meg en nøkkel til både livet og lesekunsten.

Jeg skal ikke skryte på meg å være den ultimate leser, men interessen for lesing begynte tidlig og ble forsterket av denne lektoren i Drammen i begynnelsen av 1960-årene. Mange år er gått, men jeg tror han ville ha bifalt at jeg nå trekker fram boka: "God morgen og god natt"underfundige  prosadikt av Nils-Øivind Haagensen. Naivistisk om tilværelsen, morgentanker og natteliv - og hva med Gud? Gjenkjennbare ting på en annerledes måte. - Oktober forlag.

Det gjør ingen ting at den unge mannen (41) er fra Ålesund. Det bør jugendbyen være stolt av.

Ingen kommentarer: